4. März 1999, 22.15 bis 22.55, Ö1

KUNSTRADIO - RADIOKUNST




AIRCRA
von
Franz Pomassl



PLAY

A CASSETTE OF THIS PROGRAM CAN BE ORDERED FROM THE "ORF TONBANDDIENST"
Franz Pomassl produced AIRCRA exclusively for KUNSTRADIO.
The source material of this piece are the data used for the reconstruction of airplane-crashes such as the voice-recordings and the signal-analysis-data of the airplane-black boxes. Pomassl is interested in "elaborating and processing radical moments". He is after an enhancement of the intensity of these moments by the forced compression of the material. Acustical irritations of an originally continuous flow form an underlying structure of AICRA - (e.g. sudden disruptions of, or spontaneous deviations from the sequences of the original sound-document).

Franz Pomassl: "Traditional listening habits are disrupted; the uncompromising sounds challenge the attention and reciptivity of the (radio-)listeners, potentially provoking new kinds of aural phenomena and psychacoustic events.."

In his acoustic works, conceptual artist and "psycho- and physiomusician" Franz Pomassl deals primarily with the immanent tactics of musical composition, the technologies of its production and the structures of its distribution and presentation.



AIRCRA wurde von Franz Pomassl exklusiv für KUNSTRADIO produziert.
Die von Cockpit Voice Rekordern erfaßten Aufzeichnungen abgestürzter Flugzeuge sowie Signalanalyse-Daten von Flugschreiberauswertungen, die im Nachhinein zur Unfallrekontruktion dienen, bilden das Ausgangsmaterial für dieses Stück.Dem Autor geht es dabei "um die Heraus-und Verarbeitung radikaler Momente", deren Intensität durch forcierte Komprimierung des Materials gesteigert wird. Akustische Irritationen von ursprünglich Kontinuierlichem - z.B. abruptes Unterbrechen und spontanes Abweichen von Sequenzen des Original-Tondukuments - kommen in "Aircra" als verbindendes, zentrales Element des ausgewählten Soundmaterials zum Tragen.

Franz Pomassl: "Tradierte Hörgewohnheiten werden dadurch aufgebrochen, die Kompromißlosigkeit in der Musik fordert die Aufmerksamkeit und Aufnahmefähigkeit der HörerInnen und provoziert neuartige Hörphänomene sowie psychoakustische Ereignisse".

In seinen akustischen Arbeiten beschäftigt sich der "Psycho-und Physiomusiker" Franz Pomassl vorrangig mit immanenten musikalischen Kompositionstaktiken und Produktionstechnologien sowie deren Vertriebs-und Präsentationsstrukturen.


Major Airline Disasters

Links to Information on Disaster Agents

Public Hearings Exhibit Items List

World Airways Flight 30H



PROGRAM
CALENDAR