SONNTAG, 15. April 2001, 23:00. - 24:00, Ö1

KUNSTRADIO - RADIOKUNST




5000 CALLS

von David Chesworth und Sonia Leber

www.waxsm.com.au/calls.html



PLAY


Listen

Dauer: 44'33"
[english below]

Für ihre Soundinstallation "5000 Calls", die die beiden australischen KünstlerInnen Sonia Leber und David Chesworth im Auftrag des Olympic Co-ordination Authority´s Public Art Program rund um das olympische Stadion in Sydney errichtet haben, haben die beiden KünstlerInnen die Stimmen von 5000 Menschen in den verschiedensten Lebenslagen aufgenommen: Menschen bei der Arbeit, beim Sport oder etwa beim ausgelassenen Feiern. Interessiert haben Leber und Chesworth dabei die Sounds jenseits der sprachlichen Äußerung: Atemgeräusche, Geräusche der Anstrengung, der Erregung, der Freude, ... . Jene Sounds haben die beiden KünstlerInnen aus ihren Audio-Aufnahmen förmlich herausgeschnitzt, von den sie umgebenden Geräuschen weitgehend befreit und in einer digitalen Datenbank angelegt. Das Herzstück der Soundinstallation, ein Pentium III-Rechner auf dem eine eigens für das Projekt entwickelte Software läuft, bespielt nun bereits seit mehreren Monaten 80 Lautsprecher, die im Gelände rund um das olympische Stadion verteilt sind. In immer wieder neuen Variationen werden die Sounds vom Computer kombiniert und an die Lautsprecher weitergeleitet.

Im Auftrag des Kunstradios haben die beiden australischen KünstlerInnen eine Radioversion von "5000 Calls" geschaffen. "Wir haben versucht in der Radioversion von "5000 Calls" den ursprünglichen Charakter der Soundinstallation vor Ort beizubehalten. Die Installation verkörpert nicht eine in sich abgeschlossene Komposition. Die Komposition verändert sich dauernd. Ein Computerprogramm ermöglicht es den verschiedenen "calls" zu unterschiedlichen Zeiten miteinander zu interagieren." "5000 Calls" in der Radioversion ist als ein imaginärer Spaziergang durch die Installation konzipiert. Die Hörer und Hörerinnen bewegen sich entlang eines akustischen Pfads zwischen linkem und rechten Audiokanal.

"5000 Calls", so Sonia Leber und David Chesworth, reflektiert die diversen akustischen Phänomene, die von großen Menschenmassen ausgehen. "Wir sehen in der Installation gerne eine imaginierte Menschenmasse, welche all die verschiedenen Menschenmassen widerspiegelt, die sich jede Woche im Olympia Stadium Sydneys einfinden. Die Installation spiegelt aber auch jene noch viel größere imaginierte Menschenmasse wider, die sich alle vier Jahre für kurze Zeit, eben rund um die olympischen Spiele, miteinander verbunden fühlt."

Statement von David Chesworth zu 5000 Calls
Statement von Sonia Leber zu 5000 Calls


5000 Calls
David Chesworth & Sonia Leber
Wax Sound Media

5000 Calls is composed entirely from 5000 different human vocalisationsuncovered from everyday life.

We hear only fragments of voices: stressing, straining, singing, inlaughter and in pain. We hear the part of the voice which is 'making sound'rather than 'making speech' - the sounds of human effort.

Some vocalisations are subdued and personal such as a quiet laugh or a mildsigh. Other sounds are the direct result of physical exertion, we hear theeffort in the voice and breath - the body at work.

We hear sounds addressed to others - the call and response patterns ofplayers on the sports field, the spectator's cheers of encouragement, theflamboyant appeals of the auctioneer, the commands and responses of thearmy regiment. These are direct, uncomplicated calls. Short and fast, theyare meant to be immediately understood.

They are combined with the stretched-out ornamented voices of individualsingers, each from differing singing traditions, with highly specialisedways of embroidering the voice with melodic and rhythmic decoration.Sometimes a particular voice appears as if held in suspension. Captured andfrozen like a photograph, it is as though the proclaiming voice is held intime.

Last year, 5000 Calls was installed as a permanent large-scalemulti-channel sound installation at the Olympic site in Sydney. Operatingeach day during daylight hours, it will remain on site until 2010. Soundsare distributed to 80 loudspeakers placed throughout the public space knownas the Urban Forest, an extensive 4.5 hectare loose grid of eucalyptustrees surrounding the imposing edifice of the Olympic Stadium.

Around the exterior of the stadium, the vast tree-filled Urban Forestfunctions as a threshold, traversed by up to 100,000 people at a time,often in excited, anticipatory states. The reactions of the sports fans aremany, and quite noticeable, as they have an unexpected encounter with theartwork.

When making the radio version for Kunstradio we tried to retain a strongsense of the work as it is experienced on site. The original installationis not a fixed single composition. It constantly changes over time. Acustomised computer program allows different 'calls' to interact with eachother at different times, heard as single voices in any of the 80 speakersdiscreetly placed around the site.

We conceived this radio version - which is necessarily a two channelversion - as one of many possible walk-throughs of the installation. It wasa challenge to preserve the fragmentary nature of the artwork on site,which is supple and shifting as the different vocalisations 'rub up'against each other in different ways, in different patterns ofdistribution.

5000 Calls can be seen as a kind of 'crowd' - a changing chorus of soundcreated from a large number of individual voices interacting with eachother. We like to view the work as an 'imagined crowd' which mirrors the'actual' changing crowds which continue to gather each week at the Olympicstadium in Sydney. But it also mirrors the other, much larger 'imaginedcrowd' which connects up every four years during the brief two-week Olympicperiod.

Statement by David Chesworth to 5000 Calls
Statement by Sonia Leber to 5000 Calls


[TOP]




PROGRAM
CALENDAR