SONNTAG, 14. Juli 2002, 23:00. - 24:00, Ö1

KUNSTRADIO - RADIOKUNST


Reception Is Interception #2

CURATED BY: Anna Friz

group shot for the Central Dispatch
jam (reception is interception #2)
[ Click here for more Images ]

"Central Dispatch"

mit Owen Chapman, Annabelle Chvostek, Jan Desrosiers,
Anna Friz, Gordon Krieger and Richard Williams


Technik: Oana Spinu
Fotos: Joel McKim
Dank an Studio XX, Montreal


PLAY


Listen
[ PLAYLIST ]


A CASSETTE OF THIS PROGRAM CAN BE ORDERED FROM THE "ORF TONBANDDIENST"

 [ DEUTSCH ]

A live jam with various participants from the "Reception is Interception" series; featuring Owen Chapman, Jan Desrosiers, Anna Friz, Gordon Krieger and Richard Williams. Each of the solo pieces created for this series began with some form of field recordings and sampling from wireless and acoustic sources, from the inner space of a mouth or a stomach's indigestion, to the fast cuts of conversation overheard, to the radio frequencies of power tools, to ionosphereic dub. Later on, sounds sought and overheard were processed in studio, organized, composed, and mixed down.

I wanted to represent a more raw state of composition, and so gathered some of the artists from the series together for spontaneous compositional combustion. This jam allows for unexpected unedited sounds to mesh and clash as we play them. Through structured improvisation the group can play samples and signals as though they were instruments: sampling live from radio and walkie talkie signals, field recordings, and ambient sound from a mic set up outside the window. Add a theremin (another instrument using radio oscillators) and four turntables, and you have the Central Dispatch live jam. Beats and static: tuning in, tuning out.


 [ ENGLISH ]

Ein Jam mit verschiedenen Teilnehmern der "Reception Is Interception"-Reihe: Die Künstler Owen Chapman, Annabelle Chvostek, Jan Desrosiers, Anna Friz, Gordon Krieger und Richard Williams arbeiten mit "Feldaufnahmen": Sie organisieren Samples akustischer Quellen aus dem Inneren des Mundes, komponieren schnelle Schnitte zufälliger Gespräche, vermischen Radiowellen von maschinellen Werkzeugen oder ionosphärische Dubs. Präsentiert wird ein Rohzustand der Komposition: Die Künstler der "Reception Is Interception"-Reihe versammeln sich zu einem kompositorischen Jam, der unerwartete ungeschnittene Sounds harmonisieren und kollidieren lässt. Durch strukturierte Improvisation kann die Gruppe die Samples und zugleich weitere Signale spielen, als wären sie Instrumente - wie die Sounds von Radio- und Walkie Talkie Signalen oder Umgebungsgeräusche aus einem Mikro, das vor dem Fenster plaziert wurde. Durch Hinzufügen eines Theremin (ein weiteres Instrument, das mit Oszillatoren arbeitet) und vier Turntables entsteht der "Central Dispatch"-Jam: "beats and static, tuning in, tuning out".


[TOP]


PROGRAM
CALENDAR