SONNTAG, 6. April 2003, 23:05. - 23:45, Ö1

KUNSTRADIO - RADIOKUNST


CURATED BY Dmitry Bulatov

Homo Sonorus

An International Anthology of Sound Poetry #1



1. Phonetic poems

listen toGerhard Ruehm (A) "Zwei lautgedichte" (3'47'')
listen toHenri Chopin (F) "Crescendo Aux Vocemes" (Fragment, 3'26'')
listen toArrigo Lora-Totino (I) "Sconcerto d'Ole" (Fragment, 5'23'')
listen toJaap Blonk (NL) "Mnmosyne" (3'05'')
listen toElke Schipper (D) "qzah II" (2'17'')
listen to Paul Dutton (CAN) "Beyond Doo Wop, or How I Came to Learn That Hank Williams Is Avant-Garde" (4'18'')
listen toValeri Scherstjanoj (D/Russia) "Matrjoschka" (Fragment, 3'53'')
listen toAmanda Stewart (AUS) "Residue" (2'33'')
listen toCarlfriedrich Claus (D) "Basale Sprech-Operationsraume" ( Fragment, 3'38'')

2. Concept poems

listen toRichard Kostelanetz (USA) "No, I'm Richard Kostelanetz" (Fragment, 3'28'')
listen toPhiladelpho Menezes (Brazil) "No-music Poem" (1'56'')
listen toSergei Provorov (Russia) "Combinations for cable and hand" (Combination #4. Fragment, 2'13'')

Related Links

http://ncca.smufsa.nu/pr_sonorus.php3

A CASSETTE OF THIS PROGRAM CAN BE ORDERED FROM THE "ORF TONBANDDIENST"


Begreift man Poesie als Inszenierung des Sterbens oder Verschwindens der Lyrik oder, wie in der zeitgenössischen Lyrik, als Tabuisierung der Ausübung von Poesie, ist man mit einer ganzen Reihe an Unmöglichkeiten und Verboten konfrontiert. Dmitry Bulatov, Herausgeber von HOMO SONORUS. An International Anthology of Sound Poetry, hat eine umfassende Sammlung von Lautgedichten aus aller Welt zusammengetragen; ergänzt wurde diese mit theoretischen Texte und Statements, was die Anthologie zu dem künstlerischen Genre der Lautpoesie zu einem Standardwerk macht. Für die Lange Nacht der Radiokunst im Rahmen des Projekts RADIOTOPIA machte Dmitry Bulatov bereits eine erste spezielle Auswahl an Werken, die sich mit sprachlichen Unmöglichkeiten auseinandersetzten; diesen Beitrag nannte er "The Practice of Impossible".

Die erste Sendung dieser der Lautpoesie gewidmeten "Curated by"-Reihe bringt nun eine Auswahl von Lautgedichten, die Dmitry Bulatov den Kategorien Phonetische Gedichte und Konzeptuelle Gedichte zuordnet. Erstere umfasst Arbeiten zeitgenössischer KünstlerInnen, die die historischen Sprach-Experimente von Dada und den Futuristen neuerlich aufgreifen und interpretieren. Ihr Interesse gilt insbesondere den physisch-körperlichen Bedingungen für das Erzeugen von Sounds; ihre Instrumente sind folglich Stimme, Atem, der ganze Körper und dergleichen. Die Lautgedichte, die der zweiten Gruppe angehören, gründen allesamt auf einer zentralen Idee, einem Konzept, das der Arbeit zugrunde liegt. Zugleich spiegeln diese konzeptuellen Gedichte die Idee einer Theatralik oder Inszenierung innerhalb der Poesie wieder. Der methodische Ansatz dieser KünstlerInnen bezieht sich auf künstlerische Herangehensweisen und Strategien der Konzeptkunst der 70er und 80er Jahre.


[ English ]

If one regards poetry as the staging of the death or disappearance of poetry itself or, as in contemporary poetry, as tabooing the practice of poetry one is confronted with a row of impossibilities and interdictions. Dmitry Bulatov, the editor of HOMO SONORUS. An International Anthology of Sound Poetry, has compiled an extensive collection of sound poems from all around the world; also theoretical texts and statements were added which makes this anthology of a specific artistic genre a standard work on sound poetry.
For the Long Night of Radio Art which took place within the project RADIOTOPIA Dmitry Bulatov already made a first special selection of works which adressed issues of impossibilities of language; this project contribution was titled "The Practice of Impossible".

The first programme of this "Curated by" series dedicated to sound poetry presents a selection of poems which Dmitry Bulatov refers to in categories of Phonetic Poems and Concept Poems.
The former comprises works of contemporary artists who revisit and reinterpret the historical phonetic experiments of Dada and Futurism. They are especially interested in the physical premises of creating sounds; thus their instruments are the voice, breath, the entire body and so on.
The sound poems assigned to the latter group are all organized around a central idea, a concept which is the basis for the work. At the same time, these conceptual poems also reflect on the idea of theatre or staging inside poetry. The approach of these artists refers to artistic strategies developed by concept art in the 70s and 80s.


[TOP]


PROGRAM
CALENDAR