Sonntag, 10. März 2013, 23:03 - 23:59, Ö1
[ ENGLISH ]

KUNSTRADIO - RADIOKUNST




The Transmuted Signal - curated by Colin Black

A Frequency Oz series produced by Yanna Black


A COPY OF THIS PROGRAM CAN BE ORDERED FROM THE "ORF TONBANDDIENST"
Radio ist Kino im Kopf, sagt man. Beim Zuhören entstehen Bilder in der Vorstellung der Hörerinnen und Hörer, insofern ist das Radio kein rein akustisches Medium, sondern hat auch visuelle Aspekte. Ebenso sind visuelle Medien nicht allein auf die Wahrnehmung von Bildern beschränkt. In diesem Sinn gibt es keine Kommunikationsform, die ausschließlich einen Sinn anspricht. Es gibt nur unterschiedliche Gewichtungen von Standbildern oder bewegten Bildern, von Sprache, Geräuschen, Musik, taktilen und anderen Erfahrungen.
Ausgehend von solchen Überlegungen haben die beiden australischen Künstler Colin und Yanna Black, die das Webradio-Projekt Frequency OZ betreiben, eine Radiokunst-Serie zusammengestellt, deren acht Episoden im Februar und März in Kunstradio-Radiokunst zu hören sind. Zu hören und zu sehen, um genau zu sein, denn es geht bei der Reihe “The Transmuted Signal” eben um die Übersetzung zwischen verschiedenen Modalitäten der Wahrnehmung.
Wesentlich ist dabei, dass die originalgetreue Übersetzung zwischen den Medien weniger von Bedeutung ist, als die Veränderungen eines Originals und Abweichungen von diesem, die mit einem Umwandlungsprozess einhergehen.
Frequency OZ haben insgesamt acht Künstlerinnen und Künstler mit einem Bild konfrontiert, mit einem visuellen Signal also, das es zu verschlüsseln und in eine akustische Form zu bringen galt, sodass die resultierenden Audioversionen miteinander verglichen werden können. Im Anschluss wurden alle Teilnehmerinnen und Teilnehmer dieses künstlerischen Experiments gebeten, das impulsgebende Bild zu zerstören. Das Bild ist allein in seiner auditiven Transmutation erhalten, in Form von acht Hörstücken.
Das Kunstradio sendet diese Stücke im Rahmen der Sendereihe „curated by“, die vorsieht, dass Künstlerinnen und Künstler on air und online Ausstellungen neuer Radiokunst konzipieren und zusammenstellen. In der Vergangenheit wurden dabei ganz unterschiedliche Aspekte der Radiokunst untersucht und herausgearbeitet, stets jedoch wird eine Erweiterung des Hörraums ins Internet und umgekehrt angestrebt. Durch die Beteiligung internationaler Künstler, wie in diesem Fall Frequency OZ aus Australien, werden immer wieder künstlerische Positionen präsentiert, die in Österreich nicht bekannt sind. Die Reihe „The Transmuted Signal“, curated by Frequency OZ, präsentiert Arbeiten von Entoptic, Nigel Helyer, Melanie Herbert, Cat Hope, Lizzie Pogson, Philip Samartzis und von Colin Black selbst. In seinem Stück „Semblance“ („Anschein“) sucht Black die Unsichtbarkeit des Transformationsprozess eines Bildes zu Sound so zu steigern, dass die Vielschichtigkeit des Bildes erhalten bleibt. Freilich ist dies – wie Black rasch erkannte – ein subjektives und von künstlerischem Wollen nicht entleertes Verfahren. Ebenso wie der Prozess der Umwandlung nicht umkehrbar ist.


„Semblance“ by Colin Black (47’31”)

by Colin Black

soundPlay


soundStatment of the Artist


The work I created for The Transmuted Signal curated series on Kunstradio, I titled Semblance, as the word semblance refers to an object that has an “outward appearance or apparent form of something, especially when the reality is different”. In this work I am aiming to express an “outward appearance or apparent form”, with sonic materials, where in reality the work originates from the visual image it is desperately trying to relay.

Initially I thought about how, as an artist, I could develop methods of working that would increase the invisibility of the transmutation process from sight to sound so as to more transparently convey the complexities of the image without imposing my own point of view and values. However as the work evolved I became increasingly aware of my subjective involvement, which logically has introduced a unique dimension to the sonic representation of the original image, so this work also encompasses these interpretive and interactive realities.

A striking aspect of the image for me was its primal, symbolic, nocturnal, anthropological and almost ritualistic elements. There is a dominant use of a black background contrasted with sections of highly detailed superimposed layering combined with symbols and a reminiscent watery fluid pattern. The more I reflected on the image the more it sonically conjured up the sound of some type of sacred pagan midnight water ritual and transfiguration. The title Semblance in this context also refers to the transformative effect of this transfiguration in regards to the work’s narrative where there are components that remain fixed throughout and others that are only a semblance of the past.

The work is structured in four movements entitled “A Prelude to a Forgotten Ritual,”  “The Lustrate Ceremony,” “A Type of Transfiguration” and “Memorial, Semblance and Renascence”. These movements are tied together by the use of a short audio recording motif made by a contact microphone of my hand tapping and shaking a small metallic water container while it is half full of water. This audio recording was edited, manipulated and transformed in various ways so as to create constantly evolving intertwisting relationships, where the pattern never repeats itself twice. The level of sonic transformation for this audio motif also ranges from realistic to highly abstract. During sections of the work, simultaneous layers of sound events and ambiences are also woven in, to reflect the intricate layering in the visual image.

While I have utilised the sound of the human voice as a sonic element, I have edited and formulated the voice recordings with the intention that they contain no discernible words. Nevertheless the voice is structured in such a way so as it seems to have its own semantic structure and language. This quasi-language effect or semblance of a language structure is intensified by the expressive vocal performance by Yanna Black and the intention to use these recordings to summon up the orality of a forgotten ancient language. The voice in this work is also a sonic representation of the anthropological element that the visual image evoked for me.

Within the framework of the curated series for Kunstradio entitled The Transmuted Signal, my work Semblance offers a sonic portal, from my artistic perspective, of the visual image that can be accessed and contemplated by the listener with the aim that they may re-assemble a semblance of the original image in their imagination.


Links:
http://www.frequencyoz.com
http://kunstradio.at/PROJECTS/CURATED_BY/OZ/

[TOP]



PROGRAM
CALENDAR