BILL FONTANA
SIMULTANEOUS RESONANCES




The sound sculpture, SIMULTANEOUS RESONANCES, was designed for the large first room of the old salt warehouse. The work divided the space into three acoustic zones: The floor, the walls and the ceiling. These zones reflected the resonances hidden within the physical aspects of the landscape and geological history of the site.

Zone 1 - the Floor:
One of the most interesting questions is whether there is any sound or low frequency vibration in the salt veins lying in the mountains. By comparison to solid rock, the salt veins are highly elastic and mobile. It is likely that they are sensitive to low frequency vibrations. Zone 1 was a musical interpretation of what such geological sounds would have been like when this area of the Alps was covered by the ancient Mediterrenean Sea. These low frequency sounds were reproduced by a sculptural installation of a low frequency loudspeaker, consisting of one Bose "Acoustic Wave Cannon" (at the time of the exhibition the only one available in Austria). Opposite of the Wave Cannon there were two hollow tree trunks - parts of the old salt pipe-line.

Zone 2 - the Walls:
The salt mines were located in the Hall valley 1000 metres above the town. The salt was mixed with water and transported as brine, running in long wooden pipes, down to the salt works in Hall. Some of these old wooden pipes still exist on the mountain. One of them was used as an acoustic filter to transmit the resonances of the mountain and its history into the installation. A microphone placed in one of these relics was connected to a sculptural installation of loudspeakers installed on the walls of the room. This live-sound from the Halltal was also broadcast by a small transmitter from the exhibition to whoever happened to listen to 107.7 FM.

Zone 3 - the Ceiling:
The salt that remains in these mountains was deposited by the prehistoric Mediterranean Sea that once covered the alpine region. The ceiling, therefore, refers to this ancient ocean with an installation of loudspeakers emitting underwater sounds from the Mediterranean - waves, currents, and marine life.

Die Soundskulptur SIMULTANEOUS RESONANCES wurde speziell für den großen Eingangsbereich des ehemaligen Salzmagazins entwickelt. Sie setzte sich aus drei akustischen Zonen zusammen, die sich am Boden, an den Wänden und an der Decke entfalteten.

Zone 1- der Boden:
Es stellt sich die Frage, ob die Salzadern in den Bergen eigene - tiefe - Klangvibrationen haben. Diese Salzadern sind im Vergleich zu den sie umgebenden Felsen elastisch und mobil. Zone 1 ist eine musikalische Interpretation dessen, wie solche tiefen Gesteinsvibrationen geklungen haben mögen, zu einer Zeit, als das Mittelmeer die Gegend der heutigen Nordkette bedeckte.
Aus einer Bose "Acoustic Wave Cannon" - der zur Zeit der Ausstellung einzigen in Österreich - kamen tiefe Meeresfrequenzen. Die Wave Cannon war nach skulpturalen Kriterien auf dem Boden der Eingangshalle installiert. Ihr gegenüber lagen zwei Teilstücke der ehemaligen Soleleitung aus dem Halltal.

Zone 2 - die Wände:
Jahrhundertelang wurde das Salz als Sole vom Bergwerk am Ende des Halltals (1500 m Seehöhe) bis zum Pfannhaus im Salinenareal Hall (500 m Seehöhe) transportiert, und zwar in hölzernen Leitungen aus ausgehöhlten Baumstämmen. Reste der Salzleitungen sind heute noch im Halltal zu finden. Ein Stück der alten Salzleitung im Halltal wurde als Resonanzkörper für ein Mikrofon verwendet, das auch die - wie durch einen Filter ins Innere der Röhre dringenden - Klänge aus der Umgebung des ausgehöhlten Baumstammes einfing. Alle von dem Mikrofon registrierten Klänge waren live über vier Lautsprecher an den Wänden der Eingangshalle zu hören.

Zone 3 - die Decke:
Das Salz in den Bergen stammt aus einer Zeit, in der sich das Mittelmeer bis in die Gegend der heutigen Nordkette ausdehnte. Mit einem Hydrofon (Unterwassermikrofon) aufgenommene Klänge des Mittelmeers strömten aus vier Laut-sprechern an der Decke der Halle....


radio 107,7 FM
TOP