CONCHA JEREZ & JOSÉ IGES
FOOD FOR THE MOON
Intermedia Intervention



"The forces that are in opposition to the evolution of large human masses are also opposite to the evolution of every man (....). Actually, the moon feeds itself with organic life, feeds itself with mankind (...) that means that mankind is food for the moon. If all men would become too intelligent, they would not like to be eaten by the moon."
(P.D.Ouspensky - G.I.Gurdjieff: Fragments of an Unknown Teaching.)

The intermedia intervention for ZEITGLEICH by Concha Jerez and José Iges was located in the most neglected, untidy and narrow corner of the old salt warehouse at Hall in Tirol.
The atmosphere of the space was transformed and emphasised by means of sound and visual elements into a space of meditation.
These old offices of the salt warehouse, consisting of a small and a large room, are suspended above a void, being located above an archway linking two buildings.
Two holes, one in the concrete floor and one in the ceiling, are a "found scenography" that anyone with Christian prejudices might immediately identify with access to hell and heaven, respectively.

We don't know if those entelechies exist. We certainly do know, instead, numerous types of human stupidity, and we fear that the years to come are going to provide the sad opportunity of finding new varieties of them - and the resurrection of others we thought definitively buried.

In the fragility of those rooms the common man is talking to us of utopia. The visitor, obscenely, listens to it and observes that accumulation of private remnants, dominated by the vertical message of the television, to which are opposed (someone has opposed, someone who is not there anymore but may return and discover us, intruders) Polaroid snapshots as disjointed fragments of a secret story.

A ladder drives upwards. But an odd imagery of post-industrial saints blocks the way through. What type of people could live here, talking of utopia while being, at the same time, bombed by cynical and empty speaches, disguising, one day after another, their essence and personality with induced values, sailing with indifference on this ship of sleepers.

Die intermediale Intervention für ZEITGLEICH von Concha Jerez und José Iges war in der vernachlässigsten und engsten Ecke des alten Salzmagazins in Hall in Tirol untergebracht.
Mit Sound und visuellen Elementen, die das noch unterstrichen, wurde der Ort in einen Raum der Meditation verwandelt.
Die alten Büros des Salzmagazins, die aus einem größeren und einem kleinen Raum bestehen, hängen sozusagen in der Luft, da sie einen Durchgang zwischen dem Salzmagazin und dem Ver-dampferturm überdachen.
Zwei Löcher, eines im Betonboden und das andere in der Decke, gehören zur "vorgefundenen" Szenerie. Wer immer mit christ-lichen Vorurteilen ausgestattet ist, könnte sie sofort mit Himmel und Hölle in Verbindung bringen.

Wir wissen nicht, ob es diese Entelechien gibt. Was wir hingegen genau kennen, sind zahlreiche Arten der menschlichen Dummheit, und wir fürchten, daß die Jahre, die vor uns liegen, uns die traurige Gelegenheit geben werden, neuen Arten dieser Dummheit zu begegnen - und der Auferstehung von anderen, die wir für immer begraben glaubten.

In der Fragilität dieser Räume spricht der Durchschnittsbürger über Utopie. Die BesucherInnen belauschen ihn, in obszöner Weise, und blicken auf eine Ansammlung privater Spuren, die von der vertikalen Botschaft des Fernsehens dominiert werden. Dieser werden Polaroid-Schnappschüsse entgegengesetzt als unzusammenhängende Fragmente einer heimlichen Geschichte. (Oder hat sie jemand hier gelassen, der nicht mehr da ist, aber jeden Augen-blick zurückkehren kann, um uns als Eindringlinge zu ertappen?)

Eine Leiter führt nach oben. Doch eine seltsame Ansammlung von kleinen post-industriellen Heiligen verbarrikadiert den Weg. Welche Art von Menschen könnte hier leben und von Utopia sprechen, während sie gleichzeitig von zynischen, leeren Reden bombardiert werden und Tag für Tag ihr Wesen und ihre Persönlichkeit hinter aufgepfropften Werten verbergen und in Gleichgültigkeit auf diesem Schiff der Schläfer segeln.


TOP