among_others 3 - group 3: MUTE - 12.05. - 23.05 '99

ERIN McGONIGL / New York


1996 exit art, new york
orensanz foundation, new york. movement choreography
1997-99 alien action environmental engineer
97: environmental source feedback. williamsburg bridge, new york
97: kinesthetic audio transmission. domino sugar factory, new york
97: 3 day expanded loop
98: mobile visual street units, new york
98: tv. live video, embassy of the silver apple republic, berlin
98: visual sound environment barge & lost city, new york

alien action, sound and visual work carried out primarily in the context of the "no-trespassing" site, is an attempt to focus on an inbetween locality/space. a deliberately indeterminate place of experimentation alien to the art house. neither imposing a hierarchy nor commenting on a direct relation between sound, visual art and architecture, this speculative work interrogates each by juxtaposing it with the specificities of the other. within these reversals is an attempt to liberate the abandoned environment from its alientating effects.

fluid arrangements of space that provoke a physical encounter are played out through friction or movement (audio aural stimulation) - weakening the separations of public/private space where chance events might occur. having arrived, beginning one's work in a place of reflection, the "no-trespassing" site - it watches us as we watch it - it is not a place for disregarding the rupture nor for creating an illusion of transcendence. rather, it's a moving towards exposure of limitation.

alien action (fremde Handlung) ist eine Arbeit in den Bereichen sound / visual art, die hauptsächlich an Orten, die mit "betreten verboten" versehen sind, stattfindet und sich auf Zwischenräume konzentriert - bewußt undefinierte Orte für Experimente, die Kunsträumen fremd sind. Diese Arbeit gibt keine Hierarchien vor, die sich auf die direkten Beziehungen zwischen Busik, Bildender Kunst und Architektur beziehen, sie ist rein spekulativ und hinterfragt jede dieser Gattungen mit den Eigenheiten der anderen. Diese Umkehrungen sind ein Versuch, die im Stich gelassene Umgebung von ihren entfremdenden Eigenschaften zu befreien.

Durch Reibung oder Bewegung entstehen Verbindungselemente im Raum, die eine physische Auseinandersetzung erforderlich machen (akustische Stimulation)und die Trennung zwischen privatem und öffentlichem Raum aufheben, wo zufällige Ereignisse stattfinden könnten. Endlich angekommen, beginnt das Werk an einem Ort der Reflektion, an dem "Betreten verboten" steht - das uns beobachtet während wir es beobachten - dies ist nicht ein Ort, an dem die Bruchhaftigkeit bzw. die Entstehung einer illusorischenTranszendenz unberücksichtigt gelassen werden kann. Es handelt sich hier eher um die Hinwendung zu einer Offenlegung der Grenzen.



Alien Action "Barge", NY, Dez '98

environmental source feedback , NY, June '97

http://alienaction.home.ml.org



3 GRUPPE - MUTE